miercuri, 29 decembrie 2010

Miezul din Fanta

Subiectul inceput ieri m-a facut sa ma gandesc la corelatia dintre intentie si rezultat. Mai exact, la anticiparea sau planificarea rezultatelor lansarii pe piata a unui nou produs/serviciu. Spre exemplu, facebook-ul a capatat o amploare de neasteptat. Luand in considerare istoria aparitiei si popularizarii acestei retele de socializare, as aprecia drept suprinzator rezultatul. Nu s-au facut calcule, nu au fost puse la cale strategii, nu s-au facut cercetari de piata. Si totusi a existat un imbold. Am sa-l numesc intuitie. Un substantiv greu de cuantificat, insa care, cred eu, se potriveste cel mai bine in aceasta situatie. Osho definea intuitia drept cunosterea de dincolo de logica sau "cea mai inalta treapta a constiintei. Aceasta scara are trei trepte: prima si cea mai de jos este instinctul; a doua, cea din mijloc, este intelectul; iar a treia, cea mai de sus, este intuitia". Nu stiu cata lumina a facut aceasta definitie, insa nu cred ca as putea sa gasesc o alta mai edificatoare.

E usor de inteles, atunci, din ce motiv e intotdeauna greu de explicat boom-ul neastept al anumitor reusite. Oameni care au avut o viziune diferita si s-au facut remarcati imediat: Bill Gates, Larry Page si Sergey Brin, Jimmy Wales, iar lista poate continua si in alte domenii.

Daca intuitia este explicatia pentru succesul acestora, ar putea oare o campanie de publicitate sa schimbe ceva? Sa prelungeasca durata de viata a unui astfel de produs, indiferent de competitori? Si asta printr-o campanie bazata pe cercetare si strategii calculate cu precizie? Eu una nu cred ca este posibil. Si totodata tind sa cred ca fara intuitie, publicitatea s-ar reduce la marketing.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu